{1}{120}"RZECZ" |Tłumaczenie na język angielski Cyrielle Leval |Luźne tłumaczenie na język polski Joanna Płaskonka {150}{320}Obrazy 3D {340}{410}W dzisiejszym odcinku Ktosik (nasz sympatyczny bohater) jest zainteresowany trójwymiarowymi obrazami. {430}{520}Czy kiedykolwiek miałeś okazję obejrzeć imponujące obrazy "wychodzące" na ciebie z ekranu, czasami nawet powodujące mdłości? {530}{610}Takie obrazy bywają postrzegane jako postęp w dziedzinie kinematografii. {620}{670}Postaramy się razem z Ktosiem wytłumaczyć Ci ideę tworzenia trójwymiarowych obrazów. {675}{760}Po pierwsze - co sprawia, że widzimy trójwymiarowo? {765}{830}Jest to związane z tym, że patrzymy na świat, używając dwojga oczu. {835}{880}Odległość pomiędy nimi to ok. 65 mm. {890}{980}Jeśli spojrzysz na jakiś przedmiot najpierw tylko jednym okiem, {982}{1050}a potem drugim, {1055}{1160}zauważysz różnicę pomiędzy obrazami widzianymi przez każde oko z osobna - przedmiot będzie się wydawał przesunięty. {1170}{1250}Kiedy masz otwarte dwoje oczu te dwa różne obrazy są przekazywane do mózgu, {1251}{1340}który nakłada je na siebie i tworzy jeden obraz z odpowiednią głębią i wrażeniami odległości. {1340}{1470}Ten proces zachodzący w mózgu i umożliwiający nam widzenie stereoskopowe jest wykorzystywany w kinie do tworzenia iluzji wypukłości obrazów. {1472}{1645}Pierwszy etap tworzenia trójwymiarowych obrazów polega na użyciu dwóch kamer (po jednej na każde oko). {1650}{1750}Idealna sytuacja to taka, gdy kamery mają identycznie ustawione parametry. {1755}{1830}Każda z kamer wciela się w rolę jednego oka, dlatego odległość pomiędzy obiektywami powinna wynosić 65 mm, {1832}{1865}co bywa niekoniecznie łatwe do zrealizowania. {1870}{2005}Najlepiej użyć kamerę stereoskopową, która łączy dwa obiektywy w jednej obudowie. {2006}{2032}Voila! :) {2033}{2150}Mamy teraz dwa ujęcia naszej sceny - po jednym dla każdego oka. {2155}{2310}Ale jak sprawić, aby widz nie widział prawego ujęcia prawym okiem i lewego ujęcia lewym okiem? {2312}{2350}Istnieją różne metody. {2352}{2470}Metoda pierwsza - tworzenie anaglifów. {2480}{2640}Rejestrowane obrazy są tworzone w oparciu o komplementarne kolory - czerwony, zielony i niebieski (model RGB). {2645}{2785}W lewym obrazie pozostawimy jedynie składową czerwoną, zaś w prawym - składowe zieloną i niebieską. {2790}{2900}Następnie nałożymy oba obrazy na siebie i będziemy je oglądać przez odpowiednie okulary {2905}{3000}w lewym szkle jest filtr czerwony, zaś w prawym cyjanowy, {3005}{3065}czyli niebiesko-zielony albo inaczej turkusowy :) {3070}{3100} Tadaammm! {3105}{3200}Lewe oko nie widzi czerwonych elementów obrazu zarejestrowanego przez lewą kamerę, {3205}{3280}zaś prawe nie widzi niebiesko-zielonych elementów obrazu zarejestrowanego prawą kamerą. {3282}{3340}Teraz pozostaje naszemu mózgowi czynić swą powinność. {3345}{3500}Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie temu, aby użyć innych kolorów do tego procesu przetwarzania obrazów, {3460}{3530}ale przestrzeń barw RGB jest chyba najczęściej używana. {3540}{3600}Metoda druga - wykorzystanie polaryzacji. {3610}{3685}Mówiąc prosto i nie komplikując zanadto sprawy (w końcu to film animowany dla dzieci :D), {3687}{3760}musisz się dowiedzieć, że fala świetlna może być spolaryzowana, tzn. ukierunkowana w przestrzeni. {3765}{3885}Tym razem będziemy używać dwóch projektorów, które zawierają filtry polaryzacyjne. {3885}{3930}Lewy projektor będzie wyświetlał obraz filmowany przez lewą kamerę, {3935}{4000}(obraz spolaryzowany poziomo), a prawy - obraz filmowany przez prawą kamerę {4005}{4130}(obraz spolaryzowany pionowo). {4135}{4300}Możemy obejrzeć taki film dzięki okularom polaryzacyjnym, w których lewy filtr przepuszcza fale poziome, a prawy - pionowe. {4300}{4345}"Hurra, udało się!" (tako rzecze Ktoś) {4350}{4440}Każde oko widzi tylko to, co ma zobaczyć i nasz mózg znów dał się oszukać. {4445}{4530}Trzecia metoda jest nowszą technologią, jest to projekcja migawkowa. {4530}{4625}Polega ona na tym, że widz widzi najpierw obraz zarejestrowany lewą kamerą, {4630}{4660}potem prawą, {4665}{4685}potem znów lewą, {4686}{4740}prawą, lewą, prawą, lewą, prawą, lewą... {4750}{4850}Są dostępne specjalne okulary, które zamiast soczewek mają powierzchnie pokryte ciekłymi kryształami. {4825}{4915}Można je odpowiednio zsynchronizować w taki rytm wyświetlania, który daje wrażenie trójwymiarowości. {4902}{4960}Zasłaniają one na zmianę to jedno, to drugie oko. {4965}{5030}I w ten sposób znów nasze neurony zostały wystrychnięte na dudka. {5032}{5150}Poszukuje się także metod pozwalających na projekcję dającą efekt 3D bez specjalnych okularów. {5155}{5230}Najprostszą metodą jest krzyżogląd. {5235}{5410}Polega ona ta tym, że ogląda się dwa obrazy, ale zamienione miejscami, tzn. prawy lewym okiem i lewy - prawym. {5410}{5530}Musimy spoglądając na nie wykonać zeza, aby poczuć to fantastyczne uczucie wypukłości obrazu. {5535}{5645}Dodatkowo, to nie lada gratka nauczyć się robić zeza przez 90 minut i nie zwymiotować w trakcie seansu. {5640}{5750}Podsumowując - obrazy 3D opierają się na widzeniu steroskopowym człowieka. {5755}{5900}Poznałeś trzy metody projekcji 3D wykorzystujące okulary - metoda anaglifowa, polaryzacyjna i migawkowa. {5905}{6000}Obecnie trwają prace nad metodami niekorzystającymi z okularów. {6010}{7000}Do zobaczenia wkrótce na kolejnym spotkaniu o nowej rzeczy :)